Optimér din sundhed med fokus på

Vejrtrækning

Bevidsthed på din vejrtrækning er meget vigtigt for din fysiske og psykiske sundhed

Sund kost, mindre stress, motion og dyb nærende søvn er det, de fleste tænker på, når de tænker på sundhed. Bevidsthed på hvordan du trækker vejret er sjældent noget man tænker over, for det at trække vejret er “jo bare noget vi gør…”

Ved at trække vejret bevidst opnår du en lang række fordele for dit sundehed:

  • Dit nervesystem reguleres ved hjælp af vejrtrækningen, så du oplever mindre stress og får mere ro i kroppen, i tankerne og følelserne.
  • Du vil opleve en dybere og mere restituerende søvn, når du er bevidst om, hvad vejrtrækningen gør for din krop og din sundhed.
  • Du får mere ud af den sunde kost du spiser, ved at lære at trække vejret bevidst. Din fordøjelse og forbrænding er nemlig stærkt afhængig af de biologiske mekanismer din vejrtrækning sætter i gang i kroppen.
  • Dine muskler, bindevæv, hjerte, hjerne og organer får optimale forhold til at performe bedre og i længere tid fordi du ved at trække vejret bevidst sikrer mere ilt til cellerne.

Hvorfor trække vejret ind og ud igennem næsen?

Vi har fået munden til at spise med og næsen til at trække vejret igennem, og det ses tydeligt på de mange biokemiske processer en vejrtrækning igennem næsen sætter i gang i kroppen, processer der som ikke sker i samme grad, når du trækker vejret ind og/ eller ud igennem munden. 

De fleste moderne mennesker i den vestlige verden trækker vejret ind og ud igennem munden det meste af dagen og natten – ubevidst naturligvis, og det har store konsekvenser for det fysiske og følelsesmæssige helbred.

"Jeg er overrasket over hvor mange måder, man kan trække vejret på"
Udtalelse fra deltager på 10 ugers vejrtrækningsforløb

"Jeg trækker vejret bevidst inden jeg skal sove. Tankemylderet forsvinder og jeg falder hurtigere i søvn"
Udtalelse fra deltager efter 10 ugers vejrtrækningsforløb

"Jeg er meget mere afslappet og får mindre tankemylder"
Udtalelse fra deltager efter 10 ugers vejrtrækningsforløb

Video med vejrtrækningsøvelser

Her får du tip og tricks til forskellige øvelser, der kan øge din bevidsthed på din vejrtrækning

4 vigtige områder i en optimal vejrtrækning

I en optimal vejrtrækning indgår følgende: næsen, ganen, tungen, over- og underkæbe, luftveje, bronkier, lungernediafragma samt musklerne imellem ribbene. 

Næsen:

Hvad der sker i næsen, når du trækker vejret ind og ud gennem næsen fremgår af boksen på denne side med overskriften “Når du trækker vejret gennem næsen”.

Tungen:

Den naturlige placering af tungen er hvilende i ganen, uden at røre fortænderne. Det skal både være den forreste og bagerste del af tungen, der skal placeres der. Særligt den bagerste del kan være svær at få til at føles naturligt, hvis du har vænnet dig til at have tungen nede i munden.

Du opnår en række fordele ved at have fokus på at trække vejret med tungen i ganen:

Lungerne:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Diafragma:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Udtalelser om vejrtrækning

Pernille, marts 2023
Læs mere
"⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fra mig til Michaela. I mit forløb, hvor jeg har haft 5 x vejrtrækningsseancer, har jeg lært mig selv og min krop at kende på et helt nyt niveau. Behandlingen har givet mig overskud og ro, og jeg lytter nu til, hvad der er vigtigst for mig i min hverdag, for at kunne være den bedste udgave af mig selv som mor, kæreste og individ. Michaela er virkelig dygtig og jeg har haft følelsen af at være i trygge og omsorgsfulde hænder. Fra behandling til næste behandling havde Michaela helt styr på hvad vi talte om sidste og fulgte op hver gang for at skræddersy den bedste behandling til mig. Tusind tak for et fantastisk forløb! Vi ses igen💜 "
Birgitte, februar 2023
Læs mere
“Fantastisk at opleve hvad et vejrtrækningsforløb hos Michaela over 5 gange har gjort ved min bevidsthed på min vejrtrækning. Jeg trækker vejret meget mere bevidst nu på flere niveauer. Det er rigtig godt både at kunne mærke mig selv mere, samt at den øgede bevidsthed om vejrtrækningen skaber nærvær, trivsel og bedre relationer.“

Bestil tid til individuelt vejrtrækningsforløb

Et individuelt vejrtrækningsforløb består af 5 gange 60 minutters fokus på vejrtrækning.
Forløbet skræddersyes til dig, din situation og dine behov for bevidsthed ift. vejrtrækning.

Forløbet består af guidede øvelser, som vi laver sammen og som du nemt tager med hjem og kan bruge i din hverdag. Forløbet øger 100% din bevidsthed på din vejrtrækning så du opnår mere ro, overskud og energi i hverdagen.