Fokus på din vejrtrækning giver

Dyb restituerende søvn

Din vejrtrækning påvirker din søvn

Svært ved at falde i søvn? Vågner du om natten og er tørstig eller skal tisse? Snorker du? Føler du dig træt og uoplagt selv efter 8 timers søvn? Eller føles mund og hals som sandpapir når du vågner?

Kan du sige ja til en eller flere årsager til, at din søvn afbrydes, vil jeg anbefale dig at læse videre, for når søvnen afbrydes påvirkes vores immunforsvar, hukommelse, indlæring, vægt og humør for bare at nævne et par områder.

Heldigvis er der noget du kan gøre, for at minimere risikoen for at du vågner om natten, så din krop opnår den fulde restitution søvnen gerne skal give dig:

Hold pauser i løbet af dagen

Pauser kan være 2, 3 eller 5 minutters varighed – uden din telefon eller anden underholdning. Det betyder, at du skal give din hjerne et pusterum. 
For de fleste kræver det et aktivt valg at holde pauser i løbet af dagen, for der er så “meget vi skal nå” – men bare rolig. Holder du pauser, er der større sandsynlighed for at du når mere i løbet af dagen, end hvis du knokler derud af.
Hjernen er en muskel, og det er de færreste muskler, der kan arbejde uafbrudt 8 timer i streg uden pauser.

Hvordan har det indflydelse på søvnen?
Kører du i en bil med 100 km/t 16 timer i træk, skal den lige køle af, inden den falder til ro i garagen. Det samme gælder din hjerne. Har du haft travlt hele dagen, uden at stoppe op, skal du lige “falde ned” inden du kan sove.
Holder du pauser i løbet af dagen, har hjernen fået lov til at “køle lidt ned” – og derved har du mere ro i krop og sind når du lægger hovedet på puden.

Styrk din tunge

Når tungen er slap øges risikoen for snorken, der på sigt kan udvikle sig til søvnapnø. Særligt når man ligger på ryggen kan tungen falde ned i underkæben og lukke helt eller delvist for luftvejene.
En stærk tunge kan lettere hvile i ganen, hvor den narturligt hører hjemme for bl.a. at åbne luftvejene dag og nat.
Der findes et utal af øvelser, der styrker tunge, kæbe og hals. Her er link til en side fra Region Nordjylland

Tungen er et vigtigt organ, som består af 17 muskler.
Tungen er involveret når vi tygger og synker vores mad, som  desværre er så forarbejdet, at vi nærmest ikke skal tygge den, og bl.a. derfor bliver musklerne slappe med tiden.

Brug sleep tape og sov med munden lukket hele natten

Hvad er sleep tape alias soveplaster?

Mange har en oplevelse af, at de sover med munden lukket. Virkeligheden er dog oftest en anden.
For at være sikker på, at du sover med munden lukket hele natten, kan det være en hjælp at benytte sleep tape på dansk soveplaster.
Sleep tape fås i mange varianter til både børn og voksne, prøv blot at google sleep tape.
Jeg bruger selv kirurgisk tape som jeg køber på apoteket, da det er billigt og jeg selv kan bestemme størrelsen af det sleep tape jeg bruger om natten.
Du behøver nemlig ikke have hele munden tapet til for at opnå en effekt. Et stykke på størrelse med et frimærke er nok for at sende besked til hjernen om, at munden skal holdes lukket. 
Naturligvis er du helt sikker på, at munden er helt lukket, hvis du har tape på hele munden, men det er ikke nødvendigt.

Læs om hvordan 12-årig pige blev fri for spændingshovedpine, migræneanfald og bideskinne ved brug af #sleeptape


Hvilken indflydelse har det på din søvn at sove med munden lukket?

 Når du sover med munden lukket, trækker du vejret ind og ud igennem næsen.
Forskellen på at trække vejret ind og ud igennem næsen vs. munden kan du læse mere om her.

I forhold til din søvn, har det bl.a. følgende fordele at trække vejret ind og ud igennem næsen:

  • Det para-sympatiske nervesystem aktiveres, hvilket giver din krop ro, hvile og tarmene tid til fordøjelse af dagens fysiske såvel som mentale og følelsesmæssige input. 
  • Der skabes nitrogenoxid i næsens paranasale bihuler. Der får kroppen til at slappe af, udvider blodkarrene og den glatte muskulatur omkring organerne slapper af, så de fungerer bedre.
  • Der skabes balance mellem ilt og kuldioxid, så cellerne i kroppen får optimalt med ilt, og derved energi til at arbejde normalt.
  • Hjertet slapper af og skal ikke pumpe så hurtigt.
    Derved falder hjertefrekvensen og blodtrykket.
  • Du minimerer snorken og derved på sigt søvnapnø.
  • Du vil have mere mundvand i munden, så du ikke oplever tørst midt på natten, eller vågner og er tør i munden.
  • Minimerer tissetrangen om natten, da blæremuskulaturen slapper af, så den kan indeholde mere urin
Migræne og spændingshovedpine forsvandt da 10-årig pige begyndte med sleep tape

En klient fortalte mig om sin 10-årige datter, der pludselig begyndte at klage over spændingshovedpine og som fik hyppige migræneanfald, hvilket hun ellers aldrig havde haft før. Tandlægen havde tjekket tænderne, og potentielt foreslået en bideskinne. Som følge af disse ubehagelige gener, begyndte pigen at trække sig socialt, da hun bl.a. var bange for at få et migræne-anfald, som ofte betød hun skulle kaste op og fik det rigtig dårligt.

Familien havde forsøgt at detoxe ift. sukker, for at se, om dette havde en effekt. Effekten var ikke mærkbar.

Jeg foreslog hende, at prøve bare et lille stykke tape for munden, når datteren skulle sove, og efter få ugers brug hver nat begyndte spændingshovedpinen at forsvinde og migræneanfaldene at blive færre. Tandlægen mente heller ikke, at det var nødvenidgt for pigen at få en bideskinne.
Der er nu gået et lille års tid, og pigen er nu tilbage som en social og glad pige uden hovedpine, migræne eller spændte kæber. Hun vælger nu at sove med sleep tape engang imellem, men ikke nødvendigvis hver nat

"Jeg plejede at rulle rundt en times tid før jeg faldt i søvn. Men nu lukker jeg bare munden og så sover jeg""
Udtalelse fra deltager efter 10 ugers vejrtrækningsforløb, som nu sover med sleep tape

"Min mand sover nu med mundtape og snorker ikke længere om natten - bedre søvn for ham og for mig"
Udtalelse fra deltager efter 10 ugers vejrtrækningsforløb

"Jeg sover bedre, føler mig mere udhvilet om morgenen og jeg bruger ikke bideskinne mere"
Udtalelse fra deltager efter 10 ugers vejrtrækningsforløb, som nu sover med sleep tape

Udtalelser om vejrtrækning

Pernille, marts 2023
Læs mere
"⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fra mig til Michaela. I mit forløb, hvor jeg har haft 5 x vejrtrækningsseancer, har jeg lært mig selv og min krop at kende på et helt nyt niveau. Behandlingen har givet mig overskud og ro, og jeg lytter nu til, hvad der er vigtigst for mig i min hverdag, for at kunne være den bedste udgave af mig selv som mor, kæreste og individ. Michaela er virkelig dygtig og jeg har haft følelsen af at være i trygge og omsorgsfulde hænder. Fra behandling til næste behandling havde Michaela helt styr på hvad vi talte om sidste og fulgte op hver gang for at skræddersy den bedste behandling til mig. Tusind tak for et fantastisk forløb! Vi ses igen💜 "
Birgitte, februar 2023
Læs mere
“Fantastisk at opleve hvad et vejrtrækningsforløb hos Michaela over 5 gange har gjort ved min bevidsthed på min vejrtrækning. Jeg trækker vejret meget mere bevidst nu på flere niveauer. Det er rigtig godt både at kunne mærke mig selv mere, samt at den øgede bevidsthed om vejrtrækningen skaber nærvær, trivsel og bedre relationer.“

Bestil tid til individuelt vejrtrækningsforløb

Et individuelt vejrtrækningsforløb består af 5 gange 60 minutters fokus på vejrtrækning.
Forløbet skræddersyes til dig, din situation og dine behov for bevidsthed ift. vejrtrækning.

Forløbet består af guidede øvelser, som vi laver sammen og som du nemt tager med hjem og kan bruge i din hverdag. Forløbet øger 100% din bevidsthed på din vejrtrækning så du opnår mere ro, overskud og energi i hverdagen.