Vejrtrækning igennem

næsen vs. munden
hvad er forskellen?

Næsen fugter og varmer luften

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen fugtes og varmes den luft du ånder ind, hvilket beroliger kroppen.

Trækker vejret ind og ud igennem munden er luften du indånder tør og kold, hvilke stresser kroppen.

Næsen filtrerer urenheder, vira mv.

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen filtreres vira, bakterier, allergener mv. i næsens fimrehår.

Trækker du vejret ind og ud igennem munden lander det hele i lungerne.

Næsen aktiverer det para-sympatiske nervesystem

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen aktiveres den para-sympatiske del af dit autonome nervesystem, også kendt som “ro, hvile og fordøjelse”, så din krop falder til ro og dine organer kan fungere optimalt.

Trækker du vejret ind og ud igennem munden aktiveres den sympatiske del af dit autonome nervesystem, også kendt som “kæmp og flygt”. Din krop er klar til kamp mod den legendariske sabeltiger, hjertet pumper hurtigere, blod føres til arme og ben og væk fra organerne og der produceres stresshormoner i binyrerne mv.

Begge systemer er altid i gang, det er et spørgsmål om, hvilket af dem, der er mest aktivt. 

Næsen producerer nitrogenoxid

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen produceres der nitrogenoxid i de paranasale bihuler. Nitrogenoxid er et vigtigt molekyle, der virker udvidende på blodkar, hvilket har indflydelse på bl.a. blodtryk, det virker afslappende på den glatte muskulatur vi har omkring organer mv. 

Trækker du vejret ind og ud igennem munden dannes der IKKE nitrogenoxid.

Næsen udleder mindre kuldioxid

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen udleder du mindre kuldioxid. Der skal være en balanceret mængde kuldioxid i blodet, for at kunne overføre ilt fra den luft du ånder ind til blodet.

Trækker du vejret ind og ud igennem munden – eller bare ud igennem munden  – udvasker du meget kuldioxid, og derved forringes kroppens evne til at få gavn af den ilt du indånder.

Næsen er forbundet med lungerne

Trækker du vejret ind og ud igennem næsen, ryger luften du ånder ind ned i den nederste del af lungerne, hvor der findes flest alveoler, og hvor den største udveksling af iltholding blod foregår. 

Trækker du vejret ind og ud igennem munden kommer luften primært til den øverste del af lungerne, hvor der er færre alveoler, og derved mindre udveksling af iltholdigt blod.

Oplever du det er svært at trække vejret ind og ud igennem næsen?

Mange mennesker oplever det kan være svært at trække vejret ind og ud igennem næsen, og det kan der være mange forklaringer på

  • Har du polypper eller anden lægefaglig forklaring? Kontakt altid en øre-, næse-, halslæge, hvis du er i tvivl.
  • Du kan være forkølet, have astma eller være allergisk og derved have en oplevelse af ubehag når næsen stopper til.
  • Trækker du vejret igennem munden kan bløddelene i næsen have trukket sig sammen.

Med bevidsthed og træning kan du komme til at trække vejret igennem næsen igen

For de fleste vil bevidsthed og træning af vejrtrækning ind og ud igennem næsen med tiden aktivere næsen, så det begynder at føles naturligt igen at trække vejret sådan, med de uendelig mange biologiske fordele dette medfører.

Jamen er det ikke fint “bare” at trække vejret et par gange inden sengetid?
Det er absolut bedre end ingenting, men ønsker du en virkelig forandring kan træning – individuelt eller på et gruppeforløb – være udslagsgivende for om det lykkedes at ændre vejrtrækningsvaner eller om du hurtigt glemmer de gode intentioner igen.
Vejrtrækningstræning består af specifikke øvelser, som hjælper dig til at åbne næsen, til at få ro i kroppen, til at aktivere din vejrtrækningsmuskel Diafragma, til at oparbejde kuldioxid-niveau og helt generelt til at din hjerne, dit hjerte, dine muskler, dit bindevæv og organer får optimale vilkår for at holde sig sunde og aktive, da de får den rette mængde ilt mv.

Har du allergi og astma er det for mange en game-changer at få aktiveret bevidstheden på vejrtrækning ind og ud igennem næsen, for der findes specielle øvelser, der er særligt gode for netop disse tilstande.

Tungen i ganen - et ekstra hack

LAD TUNGEN HVILE BLØDT I GANEN:
1. Læn nakken let tilbage
2. Bøj hagen mod brystet
3. Sig lyden “nnnnn”
Mærk hvordan hele tungen stempler op i ganen, både den bagerste, miderste og forreste del.
Tungen må ikke røre fortænderne, men skal hvile lige bag dem.
Luk munden og træk vejret ind og ud igennem næsen.

HVORFOR HAVE TUNGEN I GANEN?

  • Når tungen hviler i ganen åbner du for dine luftveje.
  • Tungen aktiverer det para-sympatiske nervesystem, også kaldet “ro, hvile og fordøjelse” så du oplever ro i kroppen.
  • Dannelse af spyt øges. I spyttet er vigtige enzymer og nitrogenoxid, hvilket bl.a. er vigtigt ifm. bedre fordøjelse.
  • Tungen er vigtig ifm. din kropsholdning og dine nakkehvirvler.

Hvad er naturlig vejrtrækning?

Naturlig vejrtrækning foregår primært ind og ud igennem næsen, hvilket afspejler den måde vi er født til at trække vejret på, og som naturfolk og generationer før os har trukket vejret på.

Træk vejret som en baby:

Ser du på et sovende spædbarn, vil du opleve en rolig vejrtrækning med lukket mund, hvor kun maven bevæger sig ind og ud. 
Vejrtrækningen foregår primært ind og ud igennem næsen, og tungen hviler roligt i ganen.

Kroppen bliver iltet optimalt:

Når du trækker vejret ind og ud igennem næsen iltes dine celler i kroppen optimalt, og derved får din hjerne, dit hjerte, dine muskler, dit bindevæv og organer de bedste muligheder for at fungere præcis som de skal. 

Det er nemt at lære igen:

Vi er alle født til at trække vejret ind og ud igennem næsen, men flertallet har blot tillært sig en vane med at trække vejret primært ind og ud igennem munden. 
Naturlig og bevidst vejrtrækning består af en række øvelser, som kan bruges af alle i hverdagen.

Er der en unaturlig måde at trække vejret på?

Der er ingen rigtig og forkert måde at trække vejret på, men der sker noget forskelligt i kroppen afhængig af måden vi trækker vejret på – og det er helt naturligt…

Derfor skal du trække vejret bevidst

Der er 37 billioner +/- et par milliarder gode grunde til at trække vejret bevidst. Alle kroppens celler har nemlig brug for ilt, for at holde sig sunde og raske.
Alligevel er det kost, motion og søvn de fleste tænker på, når de tænker på at optimere kroppens sundhed.

Få mere glæde af den sunde kost:

Trækker du vejret bevidst ind og ud igennem næsen masserer mellemgulvsmusklen “diafragma” tarmene , en aktivitet der sikrer, at du får du mere glæde af den sunde kost du spiser.

Få mere glæde af træningen:

Trækker du vejret bevidst ind og ud igennem næsen på eks. gåturen med hunden, på løbe- eller cykelturen sikrer du den optimale mængde ilt til dine muskler, dit bindevæv, din hjerne, dit hjerte og organer, så du undgår at føle dig udmattet og forpustet.

Sov dybere og roligere uden natlige afbrydelser:

Din søvn starter inden du lægger dig på puden. Når du trækker vejret bevidst inden sengetid, er dit nervesystem i ro, og derved har du lettere ved at falde i søvn.
Sover du med munden lukket hele natten, vil du opleve at vågne mere udhvilet, uden tørhed i munden og uden at have været ude at tisse i løbet af natten.

Bevidsthed på vejrtrækningen er sjovt, dybt og sundt.

Udtalelser om vejrtrækning

Pernille, marts 2023
Læs mere
"⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fra mig til Michaela. I mit forløb, hvor jeg har haft 5 x vejrtrækningsseancer, har jeg lært mig selv og min krop at kende på et helt nyt niveau. Behandlingen har givet mig overskud og ro, og jeg lytter nu til, hvad der er vigtigst for mig i min hverdag, for at kunne være den bedste udgave af mig selv som mor, kæreste og individ. Michaela er virkelig dygtig og jeg har haft følelsen af at være i trygge og omsorgsfulde hænder. Fra behandling til næste behandling havde Michaela helt styr på hvad vi talte om sidste og fulgte op hver gang for at skræddersy den bedste behandling til mig. Tusind tak for et fantastisk forløb! Vi ses igen💜 "
Birgitte, februar 2023
Læs mere
“Fantastisk at opleve hvad et vejrtrækningsforløb hos Michaela over 5 gange har gjort ved min bevidsthed på min vejrtrækning. Jeg trækker vejret meget mere bevidst nu på flere niveauer. Det er rigtig godt både at kunne mærke mig selv mere, samt at den øgede bevidsthed om vejrtrækningen skaber nærvær, trivsel og bedre relationer.“

Bestil tid til individuelt vejrtrækningsforløb

Et individuelt vejrtrækningsforløb består af 5 gange 60 minutters fokus på vejrtrækning.
Forløbet skræddersyes til dig, din situation og dine behov for bevidsthed ift. vejrtrækning.

Forløbet består af guidede øvelser, som vi laver sammen og som du nemt tager med hjem og kan bruge i din hverdag. Forløbet øger 100% din bevidsthed på din vejrtrækning så du opnår mere ro, overskud og energi i hverdagen.