NATURLIG OG BEVIDST

Vejrtrækning

Bevidsthed på din vejrtrækning har stor betydning for din fysiske og psykiske sundhed

“Jeg trækker jo vejret hele tiden ellers ville jeg være død…” , en sætning jeg høre rigtig tit, og den er jo 100% korrekt. Der sker dog noget forskelligt i vores krop og sind, når vi trækker vejret ind og ud igennem næsen ift. hvis vi trækker vejret ind og ud igennem munden.

De fleste moderne mennesker i den vestlige verden trækker vejret ind og ud igennem munden det meste af dagen og natten – ubevidst naturligvis, og det har store konsekvenser for det fysiske og følelsesmæssige helbred.

Der forskes en del i vejrtrækningens indflydelse på en række livsstilssygdomme som:

  • Diabetes 2
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjerteproblemer
  • Fordøjelsesproblemer
  • Astma, allergi, KOL
  • Erektile problemer

Bevidsthed på din vejrtrækning kan i nogen tilfælde kurere disse, eller mindske generne så betydeligt, at det næsten opleves sådan.

Det første der stivner, når du oplever noget ubehageligt, er din vejrtrækning

Hvad er det første du gør, når du bliver forskrækket? Holder vejret ikk’? 
Når du bliver vred vil du naturligt tilbageholde din udånding, man kan ligefrem mærke det.

Modsat når du bliver ked af det, så holder du vejret. 
Har du travlt eller eks. får et tilfælde af angst – hvilket vi alle gør mere eller mindre – vil din vejrtrækning have en tendens til at være hurtig og overfladisk.

Alle har oplevet en eller flere af ovenstående følelser og situationer.
Ved at være bevidst på vejrtrækningen, kan du komme i kontakt med disse oplevelser, og lade kroppen forløse det, der er klar til at blive forløst.
Bevidsthed og trænede øvelser kan specifikt bruges når du oplever følelsesmæssige situationer, og derved hurtigere komme igennem dem.

Vejrtrækning er lige så vigtig for din sundhed som kost, motion og søvn

Vi har “de officielle kostråd”, opfordres til at gå mindst 10.000 skridt om dagen og søvnforskere som producenter af forskellige gadgets står i kø for at give gode råd til de mange, der har udfordringer med at falde i søvn, og opnå den sunde restitution søvnen burde give os.

Trækker du vejret naturligt og bevidst understøtter du fordøjelsen af den sunde mad du spiser.

Trækker du vejret naturligt og bevist overføres mest mulig ilt til dine muskler, bindevæv, hjerte, hjerne og celler under løbeturen, på gå-turen med hunden mv.

Trækker du vejret naturligt og bevidst bliver det nemmere at sætte tankerne på pause og falde i søvn, opleve større restitution under søvnen, minimere eller helt stoppe snorken, undgå eller minimere natlige tisseture samt vågne veludhvilet og klar til en ny dag.

Video med vejrtrækningsøvelser

Her får du tip og tricks til forskellige øvelser, der kan øge din bevidsthed på din vejrtrækning

4 vigtige områder i en optimal vejrtrækning

I en optimal vejrtrækning indgår følgende: næsen, ganen, tungen, over- og underkæbe, luftveje, bronkier, lungernediafragma samt musklerne imellem ribbene. 

Næsen:

Hvad der sker i næsen, når du trækker vejret ind og ud gennem næsen fremgår af boksen på denne side med overskriften “Når du trækker vejret gennem næsen”.

Tungen:

Den naturlige placering af tungen er hvilende i ganen, uden at røre fortænderne. Det skal både være den forreste og bagerste del af tungen, der skal placeres der. Særligt den bagerste del kan være svær at få til at føles naturligt, hvis du har vænnet dig til at have tungen nede i munden.

Du opnår en række fordele ved at have fokus på at trække vejret med tungen i ganen:

Lungerne:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Diafragma:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Malesuada fames ac turpis egestas integer eget. Leo urna molestie at elementum eu facilisis. Rutrum quisque non tellus orci ac auctor. Morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis.

Udtalelser om vejrtrækning

Pernille, marts 2023
Læs mere
"⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fra mig til Michaela. I mit forløb, hvor jeg har haft 5 x vejrtrækningsseancer, har jeg lært mig selv og min krop at kende på et helt nyt niveau. Behandlingen har givet mig overskud og ro, og jeg lytter nu til, hvad der er vigtigst for mig i min hverdag, for at kunne være den bedste udgave af mig selv som mor, kæreste og individ. Michaela er virkelig dygtig og jeg har haft følelsen af at være i trygge og omsorgsfulde hænder. Fra behandling til næste behandling havde Michaela helt styr på hvad vi talte om sidste og fulgte op hver gang for at skræddersy den bedste behandling til mig. Tusind tak for et fantastisk forløb! Vi ses igen💜 "
Birgitte, februar 2023
Læs mere
“Fantastisk at opleve hvad et vejrtrækningsforløb hos Michaela over 5 gange har gjort ved min bevidsthed på min vejrtrækning. Jeg trækker vejret meget mere bevidst nu på flere niveauer. Det er rigtig godt både at kunne mærke mig selv mere, samt at den øgede bevidsthed om vejrtrækningen skaber nærvær, trivsel og bedre relationer.“

Bestil tid til individuelt vejrtrækningsforløb

Et individuelt vejrtrækningsforløb består af 5 gange 60 minutters fokus på vejrtrækning.
Forløbet skræddersyes til dig, din situation og dine behov for bevidsthed ift. vejrtrækning.

Forløbet består af guidede øvelser, som vi laver sammen og som du nemt tager med hjem og kan bruge i din hverdag. Forløbet øger 100% din bevidsthed på din vejrtrækning så du opnår mere ro, overskud og energi i hverdagen.