Hvad er

Naturlig og bevidst vejrtrækning?

Hvad er naturlig vejrtrækning?

Træk vejret som en baby
Ser du på et sovende spædbarn, vil du opleve en rolig vejrtrækning med lukket mund, hvor kun maven bevæger sig ind og ud. Vejrtrækningen foregår primært ind og ud igennem næsen, og tungen hviler roligt i ganen.
Kroppen bliver iltet optimalt:
Når du trækker vejret ind og ud igennem næsen iltes dine celler i kroppen optimalt, og derved får din hjerne, dit hjerte, dine muskler, dit bindevæv og organer de bedste muligheder for at fungere præcis som de skal.
Det er nemt at lære igen:
Vi er alle født til at trække vejret ind og ud igennem næsen, men flertallet har blot tillært sig en vane med at trække vejret primært ind og ud igennem munden. Naturlig og bevidst vejrtrækning består af en række øvelser, som kan bruges af alle i hverdagen.
Er der en unaturlig måde at trække vejret på?
Der er ingen rigtig og forkert måde at trække vejret på, men der sker noget forskelligt i kroppen afhængig af måden vi trækker vejret på – og det er helt naturligt…

Derfor skal du trække vejret bevidst

Der er 37 billioner +/- et par milliarder gode grunde til at trække vejret bevidst. Alle kroppens celler har nemlig brug for ilt, for at holde sig sunde og raske.
Alligevel er det kost, motion og søvn de fleste tænker på, når de tænker på at optimere kroppens sundhed.

Du trækker vejret 20:000 gange dagligt - ubevidst

Vejrtrækningen hører til det autonome nervesystem, altså der den del af nervesystemet, som du almindeligvis ikke har bevidst adgang til. Det kan være hjertet der slår, leveren der arbejder og tarmene der gnasker og fordeler maden du spiser. 
Vi trækker vejret +/- 20.000 gange dagligt, og største delen af disse vejrtrækninger foregår ubevidst – for ja ellers kunne vi jo ikke lave andet end at trække vejret bevidst. 

Det kræver fokus og træning at ændre vanen

Måden du trækker vejret på er en dybt forankret vane, som for mange menneskers vedkommende foregår helt eller delvist ind og ud igennem munden. 

Jo mere du træner din bevidsthed på din vejrtrækning, desto oftere vil du fange dig selv i at trække vejret ind og ud igennem munden, og have værktøjer til at ændre det.
For at lykkedes med at ændre vejrtrækningsvane er det min anbefaling, at du tilmelder dig et individuelt- eller et gruppe vejrtrækningsforløb, hvor du bliver introduceret til øvelser og baggrundsviden.

Udtalelser om vejrtrækning

Pernille, marts 2023
Læs mere
"⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fra mig til Michaela. I mit forløb, hvor jeg har haft 5 x vejrtrækningsseancer, har jeg lært mig selv og min krop at kende på et helt nyt niveau. Behandlingen har givet mig overskud og ro, og jeg lytter nu til, hvad der er vigtigst for mig i min hverdag, for at kunne være den bedste udgave af mig selv som mor, kæreste og individ. Michaela er virkelig dygtig og jeg har haft følelsen af at være i trygge og omsorgsfulde hænder. Fra behandling til næste behandling havde Michaela helt styr på hvad vi talte om sidste og fulgte op hver gang for at skræddersy den bedste behandling til mig. Tusind tak for et fantastisk forløb! Vi ses igen💜 "
Birgitte, februar 2023
Læs mere
“Fantastisk at opleve hvad et vejrtrækningsforløb hos Michaela over 5 gange har gjort ved min bevidsthed på min vejrtrækning. Jeg trækker vejret meget mere bevidst nu på flere niveauer. Det er rigtig godt både at kunne mærke mig selv mere, samt at den øgede bevidsthed om vejrtrækningen skaber nærvær, trivsel og bedre relationer.“

Bestil tid til individuelt vejrtrækningsforløb

Et individuelt vejrtrækningsforløb består af 5 gange 60 minutters fokus på vejrtrækning.
Forløbet skræddersyes til dig, din situation og dine behov for bevidsthed ift. vejrtrækning.

Forløbet består af guidede øvelser, som vi laver sammen og som du nemt tager med hjem og kan bruge i din hverdag. Forløbet øger 100% din bevidsthed på din vejrtrækning så du opnår mere ro, overskud og energi i hverdagen.